Penjajah Zionis Ancam Gusur 8 Rumah Warga Palestina Di Aguar Utara

Pasukan penjajah zionis, Selasa (9/4) mengancam 8 warga Palestina dari kawasan Ain Huhlwah di Wadi Malih, Aguar Utara, untuk hengkang dari kawasan dengan dalih sebagai kawasan militer yang dilarang adanya bangunan rumah disana.

Menurut Ketua Majlis WAdi Malih, Arif Daraghimah dalam keterangan persnya, penjajah zionis memberikan jeda waktu kepada 8 keluarga tersebut yang tinggal di kawasan Khaisy dan Shafih sampai bulan depan supaya dikosongkan.

Rumah-rumah yang berdiri di kawasan sejak puluhan tahun ini, dan ditinggali warga desa yang bekerja sebagai penggembala kambing, mereka ini sering menjadi target serangan para pemukim zionis.

Ancaman ini dalam rangkaian proses pengosongan kawasan dari penduduk aslinya oleh pihak penjajah zionis.

Seorang warga Ain Hulwah, Ali Daraghimah menegaskan, keputusan militer ini berdampak buruk bagi penduduk kawasan yang jumlah mereka terus berkurang akibat dari tindakan kejahatan yang dilakukan pasukan dan pemukim zionis di kawasan.

Penjajah zionis mengalihkan sekitar 70% kawasan Wadi Malih menjadi kawasan latihan militer, di samping sebagai kawasan penanaman sejumlah ranjau darat yang banyak bertebaran di kawasan, sehingga menjadi mirip sebagai barak militer. Sementara itu pemukiman dan barak militer zionis berjumlah 7 buah di kawasan Wadi Malih. (infopalestina)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *